Læringsmiljøer

Selvhjulpenhed er en vigtig del af barnets udvikling. Barnet er født med en vilje og nysgerrighed til selv at ville og det vil vi hjælpe barnet med at udvikle ved at hjælpe barnet til, selv at kunne. Det gør vi blandt andet ved at motivere barnet til selv at tage tøj af og på, rydde op, hjælpe andre og forstå og udføre en kollektiv besked.

Der er læring og pædagogik dagen igennem, om vi er på badeværelset, i garderoben, på stuen eller på legepladsen. Vi forsøger at skabe tid og ro så barnet kan gøre tingene i dets eget tempo og derved føle sig set, forstået og anerkendt for dets kunnen. Det giver barnet en større social og individuel forståelse, som styrker deres selvværd og selvtillid.

I Stangkær arbejder vi med ”Fri for mobberi”.

Fri for mobberi er Red barnets anti mobbekuffert. Det er et redskab til at arbejde med børnenes sociale kompetencer. Fri for mobberi er baseret på teorien om at den man rører mobber man ikke. Kufferten består af forskellige redskaber, såsom situationskort, historier, sange og berørings lege, som kan bruges til at tale om følelser, konfliktløsning, at lære at bruge sine ord og lære at være en god ven. Vi bruger kufferten til samling tilpasset de forskellige aldersgrupper i perioder. For mobberi er en integreret del af vores hverdag og pædagogik og bliver brugt dagligt i vores måde at guide børnene til at bruge deres ord til at løse konflikter.

I Stangkær arbejder vi med “slåskultur”.

Slåskultur er en række kamplege som har til formål, ligesom fri for mobberi, at give børnene en mulighed for at komme i kropskontakt med de andre børn, for på den måde at mindske mobberi. Slåskultur handler om kompetenceudvikling hos det enkelte barn via bevægelses lege og brug af deres egen krop. Børnene lære deres egne og andres grænser at kende gennem kontrolleret lege, samt giver børnene forståelse for egne og andres kropssprog

Vandleg på legeplads