Vores pædagogiske læreplan

Børn skal have rig mulighed for leg.

Legen har stor betydning for barnets udvikling.

Vi prioriterer højt, at der udover planlagte og voksenstyrede aktiviteter også er rigelig plads til, at børnene kan lege uden de voksnes indblanding, og uden at de voksne nødvendigvis kan se dem.

Børnene vælger selv, hvem de vil lege med, men vi hjælper gerne med at skabe en dialog børnene imellem, så legen får nye dimensioner, eller at der åbnes muligheder for flere legekammerater i legen.

At lege er i høj grad også at samarbejde. Gennem legen lærer børnene om den verden, vi lever i, at bearbejde indtryk og oplevelser, ligesom de får nye erfaringer.

Det er i legen fantasien får frit spillerum. Her kan man identificere sig med andre mennesker, dyr og væsner.

I vuggestuen starter børnene med at lære, hvordan man leger – ofte ved siden af hinanden uden at have den helt store kommunikation – det vi kalder parallellege. Her kigger børnene på hinanden, bliver inspireret og efterligner hinanden i legen.

I børnehaven leger barnet mest rollelege hvor det påtager sig at udføre eller spille en eller flere roller – alene eller sammen med andre.

En anden dimension af legen – den vilde leg – hvor børnene løber, tumler og slås for sjov, er med til at udvikle barnet til at kende sin egen krop og sin egne og andres grænser.

Vi er opmærksomme på at finde plads til disse lege, så de ikke forstyrrer andre stillesiddende lege og aktiviteter.

Desuden er vi opmærksomme på vores rolle som voksne at observere og guide i disse lege og lære børnene visse spilleregler, så det ikke bliver ”den rene junglelov”. Det kan f.eks. være regler om i pudekast ikke at ramme i hovedet eller at lytte, når modparten ikke vil være med mere eller synes, det bliver for meget.

I legen får vi mulighed for at iagttage børnene i deres udvikling - og for at glæde os over alle de dejlige spontane indfald, børn får.

Bondegårdsleg

Stangkærs læreplan

Shape Created with Sketch.