Gode råd før dit barn starter

Praktiske ting:

Børnene skal selv have bleer med. I må gerne tage en hel pakke med og fylde op på barnets plads på badeværelset. Skriv gerne navn på pakken med resten af bleerne.

Børnene skal også have sut (hvis de bruger det), sutsko og skiftetøj med. Skiftetøj er undertøj, strømper, bluse og bukser.

De børn som sover i barnevogn eller krybbe skal have deres soveting (sut og klud/ bamse) liggende fast i vognen. Om vinteren skal der også ligge en hue, et par vanter og en trøje til dem i barnevognen.

De børn som sover i sovepose på gul stue skal have deres soveting liggende i deres sovekurv. Det er jeres ansvar at holde børnenes sutter rene. Vi sørger for sengetøjet.

Børnene skal have overtøj med til årstiden, da vi er ude næsten hver dag. Gerne lidt forskelligt da det kan være ret koldt om formiddagen og lunere senere på dagen. I må gerne pakke tøjet ud af tasken og hænge det op på deres plads, så de selv kan finde det tøj frem de skal have på.

Forsikring:

Kommunen har ingen forsikring, der dækker barnet, mens det er i daginstitution. Vi opfordrer derfor alle familier til at tegne en ulykkesforsikring for dit barn.

Selvhjulpenhed:

Der er rigtig meget praktisk arbejde med 22 børn der skal spise, skiftes, have tøj af og på, puttes og ryddes op efter flere gange om dagen. Og meget af vores tid går med det. Jo mere i forældre gør i forhold til skiftetøj, fylde bleer op osv, jo mere tid har vi voksne til at være sammen med jeres børn.

Ved hjælp af vores faste daglige rutiner arbejder vi hele tiden med at gøre børnene selvhjulpne. De hjælper med borddækning, henter ting, hjælper med vasketøjet, tørrer selv mund og fingre efter maden med klud, vasker hænder, finder bleen i deres skuffe, tager tøj og sutsko af og på, rydder legetøj op osv. De har deres faste pladser så de ved hvor de skal sidde.

Toilettræning:

Fra de er ca. 1½ år gamle sidder de på toilettet 2 gange om dagen, efter frokost og efter middagsluren. Når børnene er blevet renlige hjemme, sidder de selvfølgelig på toilettet efter behov. De fleste børn elsker at sidde på vores små toiletter og de små bliver inspireret når de ser de store.

Vi vil gerne frabede os buksebleer.

Købmandsleg