Vores børnesyn

I børnehuset Stangkær er vi meget opmærksomme på, hvordan vi taler til hinanden. Vi søger for at få løst konflikter på en ordentlig og anerkendende måde.

Vi arbejder ud fra et inkluderende og anerkendende børnesyn. Det betyder at børnene i Stangkær mødes med nærvær og respekt, så de føler sig set, hørt og forstået. I Stangkær er fællesskabet og de sociale kompetencer i fokus, fordi vi ved, at det er af afgørende betydning for børns trivsel, læring og udvikling.

Alle pædagoger i vores børnehus er uddannet i ICDP, der er en relations- og ressource orienteret tilgang i den pædagogiske praksis.

Det er vigtigt at barnet oplever sig som en del af et fællesskab, da det er her barnet lærer at forstå andres perspektiver.

Børn, der ikke får mulighed for at deltage i leg med andre jævnaldrende børn, får således færre muligheder for at blive konfronteret med uligheder mellem egne og andres synspunkter.

Vi hjælper derfor børnene med at blive en inkluderet del af fællesskabet ved at gå foran som en tydelig rollemodel, der italesætter ressourcer og sætter ord på børnenes følelser, intentioner og handlinger.

Løbe lege