De første uger

Barnets start i børnehuset:

Det er vigtigt med en god indkøring, så jeres barn bliver tryg og glad ved at være hos os.

I starten har barnet brug for sin far eller mor også er her. Når tiden kommer og barnet skal være her alene, er det en god ide at gøre opholdene gradvist længere, så det til sidst er her en normal dags længde. Sats ikke på at barnet er parat til at sove her de første dage.

Det er en omvæltning at starte i institution, også selvom man kommer fra en dagpleje. Så vær forberedt på reaktioner hos barnet. Hvis jeres barn er et af dem, som bare er fro og glad fra starten, så vær alligevel ikke overrasket, hvis der kommer en reaktion 2-3 uger efter. Det ser vi ofte, og den er lige så naturlig som den, der kommer hos andre fra begyndelsen.

Gør det fra starten til en naturlig og afslappet del at sige farvel, når I går herfra. Overlad det om muligt til den af jer, som har færrest kvaler med det. Barnet affotograferer lynhurtigt jeres usikkerhed, hvis I har en sådan og reagerer prompte herpå.

Særlige hensyn:

Vi har brug for at vide om der er nogen ting som er specielle for jeres barn. Her tænkes der hovedsageligt på hensyn til religion, særlige familieforhold, fødselsforløb, allergi eller hensyn til sygdom.

Men også de små særlige hensyn er vigtige, som f.eks. særlige vaner når barnet skal sove/spise o.a.

Traditioner:

Vi fejrer og markerer de forskellige årstider og højtider. Vi benytter os af kirken som indbyder til julegudstjeneste. Derudover holder vi julefrokost, fastelavn, bedsteforældredag. Vi taler om de ting som de forskellige helligdage markerer.

En gang om året bliver børnene tilbudt fotografering i Stangkær.

Besøg af påske hare og kylling